Sunday, December 27, 2009

Nyårskrönika

Det börjar närma sig 2010, traditionsenligt kommer här min nyårskrönika, del 1.

Årets bedrift: Vi fick vår drömlägenhet

Årets skiva 1: Morrissey - Years of refusal

Årets skiva 2: Peter Doherty - Grace/Wastelands

Årets mest spelade låt: Flowers & football tops - Glasvegas

Årets konsert: Morrissey på Hovet

Årets affär: Ginza.se

Årets roligaste nyhet: Jag ska bli morbror.

Årets whisky: Ardbeg.

Årets dryck: Kaffe

Årets upptäckt, musik: Port O´Brien

Årets klubb: Bangers N Mash

Årets film: Wolverine, såklart.

Årets överraskning, film: District 9.

Årets mest saknade: Band of Horses, jag hade trott och hoppats på ett nytt album i år.

Årets mest spelade 2: Buzzcocks - Ever fallen in love

Årets kaffe: Diablo.

Årets skräll: CSKA Gorbatjovs uppflyttning.

Årets tårta: Min födelsedagstårta, i år igen.

Årets trailer: Iron Man 2, i väntan på Machete

Årets händelse i Gävle: Syster och Ronnies vigsel

Årets flytt: Vår såklart.

Årets mäktigaste musik: Glasvegas på Cirkus

Årets bokning: Resan till Liverpool i januari.

Årets nervigaste: Tiden innan Pete Doherty skulle gå in på scenen i Borlänge.

Årets lättnad: När Pete kom in på scenen.

Årets serie: Dexter

Årets kafé: Café Spegeln, mysigt och alltid gott om plats.

Årets skivaffär: Ginza, det är tur att det fortfarande går att handla på nätet i alla fall.

Årets mest positiva överraskning: Van Damme i JCVD

Årets varmaste: Peace and Love

Årets kalendermakare: Malin, igen, för min grymma paketkalender.

Årets program: Euro-Talk på Fan-tv, igen.

Årets upptäckt, dvd: Twin Peaks

Årets puckon: Liverpools ägare, igen.

Årets sommarsyssla: Loppisshopping

Årets väckningsmelodi: Start! - The Jam

Årets avsked: Ryan Adams, slutade med musiken.

Årets sämsta 1: Dark Funeral på Rockweekend, man tröttnade innan de ens börjat.

Årets bok: Carraghers självbiografi

Årets bomb: Bandybomben, Hellmyrs och Törnberg till Bollnäs.

Årets häftigaste: Jag ska bli morbror

Årets upptäckt: Snoozeknappen

Årets kvalseger: Maradona tog Argentina till VM.

Årets roadtrip: Borlänge tur och retur i tre dagar.

Årets dataprogram: Spotify, såklart.

Årets match: Krossen av United, 4-1 på Old Trafford.

Årets jag-önskar-jag-varit-där: Way Out West.

Årets löparlåt: Spring Ricco - Florence Valentin

Årets överraskning: Raised Fist på P&L, klart bättre än jag väntat mig.

Årets programledare: Erik & Mackan, Hål i Väggen

Årets spel: Bible, mycket underhållande spel hemma hos Onkel Franken.

Årets mest frustrerande: Liverpools spel under hela säsongen 09/10, hittills.

Årets mest sociala: Lammet hemma hos mor och far i påsk.

Årets återseende: Karaktärerna i Punch Out.

Årets mest avancerade: Malins klocka, kräver inlämning för att ställa om.

Årets svåraste avsked: Sami Hyypiä, en legend lämnade klubben.

Årets hälsingeband: Perssons Pack, tillbaka.

Årets festivalmat: Godisremmar.

Årets glass: Ben & Jerrys Cookie dough

Årets mest bedrövliga: Transformers 2, den första var okej, men den andra outhärdlig.

Årets falskaste: Strindberggitarristens sång

Årets merchandise: Moneybrothers tomatsoppa

Årets mest svårigenkänneliga: Andreas Mattsson, hade åldrats sedan Popsicle

Årets talare: Henry Rollins, grym på P&L.

Årets lerigaste: Åkern på Rockweekend

Årets inledning: This Charming Man, av Moz på Hovet

Årets pub: Bishops, stans bästa whiskysortiment

Årets förare: Malin, tog körkort

Årets plats: Bryggan nere vid Gavleån, sommartid

Årets blygaste sevärdhet: Kajmanerna på Furuvik

Årets skogstur: Sägensafarit i Kilafors

Årets sämsta festival: Marinfestivalen, ogenomtänkt är bara förnamnet.

Årets förnekelse: Termintor Salvation finns inte.

Årets avkoppling: Bastun efter gym.

Årets matchställ: CSKA Gorbatjovs nya, röda

Årets hurtigaste: Jag var vid gymmet klockan sex på morgonen, men det blev inte många gånger.

Årets badplats: Ån utanför Malins föräldrar.

Årets husbonde: Onkel Franken

Årets medresenär: Battlecat, har numera en fast plats i bilen.

Årets återkomst: En av stallkatterna i Malins stall var borta i veckor, men kom lyckligtvis tillbaka

Årets Sissoko: Lucas Leiva

Årets fritidssyssla: Lägenhetsletande

Årets as: Michael Owen, skrev på för United.

Årets namnbyte: Den Gamle Franken blev Onkel Franken

Årets sämsta 2: Den där arappappapppappapa-låten, bedrövlig och irriterande.

Årets fritidssyssla 2: Korsordslösande

Årets beroende: Bregott med havssalt

Årets flytt 2: Onkel Franken och Pokervinstförstöraren

Årets biblioteksstund: Markus Birros stand-up

Årets mest speedade: Sångaren i Napalm Death, hade oerhört svårt att stå stilla

Dagens låt: Pavement - Cut your hair

Årets sämsta köp: Mina fotbollsskor, sabbade ryggen första gången jag hade dem.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mycket bra lista, håller med det jag också sett, hört och upplevt Men!

Inte ens jag skulle vara så partisk:
Wolverine: Året besvikelse skulle jag kalla den, när manuset och specialeffekterna var som bortblåst.
Samt en seg kärlekshistoria som fick även fick biostolarna att sucka :)
Annars såg det bra ut...
/LIV

10:04 AM  
Anonymous Gamle Franken said...

Dags för oss att överlämna vandringspriset för "Årets flytt" alltså, men en god andraplats är inte fy skam det heller :)

2:13 PM  
Blogger Tomas said...

Jag kan hålla med till viss del om Wolverine, men trots bristerna var det den film som jag kände mest för i år. sett till enbart kvalitet kanske den inte var en värdig vinnare.

Frank: I år blev er konkurrens för tuff i den kategorin, men Årets husbonde är en tung titel det med :-)

8:28 AM  

Post a Comment

<< Home