Wednesday, January 06, 2010

Nyårskrönika del 2

Bättre sent än aldrig, här kommer den andra delen i min nyårskrönika.

10. Systers 30-årsfest
Äntligen fick jag chansen att betala tillbaka för min 25-årsfest, syster blev mycket överraskad när hon steg in i festlokalen, som hon trodde var en tvättstuga, och fick se sina vänner. En rolig kväll, som blev extra rolig av att min syster inte misstänkte någonting
9. Sägensafari och Rockweekend
Trots minst sagt dåligt väder var Rockweekend roliga dagar, bandmässigt var Napalm Death och Sator höjdpunkterna. Dagen innan festivalen var det uppehåll och det såg vi till att utnyttja ordentligt, med en fika i Röstbo och sedan ett roligt Sägensafari i skogarna runtomkring. Ett bra veckoslut blev det.
8. Spegeln
Under 2008 var det lite klent med spelningar på Spegeln, men under 09 kom man tillbaka med besked. Vi har sett artister som Hello Saferide, Moneybrother, Perssons Pack och Freddie Wadling i Spegelns lokaler och man kan inte annat än imponeras av deras bandbokningar. Det är bara att hoppas på ett lika bra 2010.
7. Krossen av United
4-1 borta mot United, på Old Trafford. En förnedring av vår värsta rival, det var en otroligt skön seger och den klart bästa matchen vi genomförde under 2009.
6. Bröllopet och morbrorskapet
Det här är händelser som är svåra att placera in på listan och jag har en känsla av att morbrorskapet kommer att komma med även nästa år. Det kommer att bli väldigt häftigt med en ny liten släkting och det är något jag ser mycket fram emot. Bröllopet i år var en kort tillställning, men det var en stor ära för åde mig och Malin att få närvara och det kommer jag alltid att vara tacksam för.
5. Oasis i Globen
En av årets allra första stora händelser var Oasis spelning i Globen. Jag hade inte lyssnat på dem speciellt länge innan vi skaffade biljetter, men ju mer jag lyssnade, desto mer övertygad blev jag om deras storhet som band. Recensionerna på spelningen var delade, men jag var mycket nöjd och köpte inte riktigt trötthetsargumenten som tidningarna nämnde.
4. Peace & Love
Jag hade lite ångest innan vi åkte iväg på den här festivalen, dels kunde jag inte riktigt förstå hur jag skulle hinna se alla band och dels var det oklart huruvida Pete Doherty skulle uppträda eller ej. Nu blev det så att Pete kom och spelade både solo och med Babyshambles. Dessutom hann vi med att se bl.a en imponerande och tankeväckande Henry Rollins, ett laddat Raised Fist, ett finstämt A Camp och en Thåsträm som fortfarande levererar. Tre suveräna dagar i gassande hetta.
3. Glasvegas
Det här är ett band som jag inte hade sett live innan 2009 och jag är väldigt glad att det förändrats. Spelningen på Cirkus var riktigt häftig och trycket både på scenen och i publiken var på topp. Flowers and football tops är nog årets livelåt. Mäktigt.
2. Morrissey på Hovet
Att se Moz live är något alldeles extra och även om det var fjärde gången jag såg honom nu var det otroligt roligt. Extra roligt blev det också av att Malin fick se honom för första gången. Inledningen med This charming man var mäktig och sedan fortsatte det bara i samma klass. Minnesvärt.
1. Flytten
Själva flyttandet var kanske inte årets höjdpunkt, men att vi, efter mycket letande, lyckades hitta en perfekt lägenhet i ett perfekt läge är nog det bästa som hänt i år. Vi är nu ganska nyinflyttade och vi trivs oerhört bra i vårt nya hem.

Dagens låt: Mumford & Sons - Little lion man

0 Comments:

Post a Comment

<< Home