Tuesday, November 10, 2009

Dolph

Idag när jag läste lite i skvallerpressens nöjesnyheter upptäckte jag att en av mina barndomsidoler ska kastas in som programledare i årets upplaga av Melodifestivalen. Jag såg inte ett avsnitt förra året, jag tror inte jag såg något året innan det heller, men nu när Dolph Lundgren ska vara programledare kanske jag ändå måste se lite av årets omgång. Dolph var, tillsammans med Van Damme och Arnold, min actionidol när jag var mindre och det var mer än en gång som jag såg filmer som Red Scorpon, Universal Soldier och Dark Angel. Att han också spelade både He-Man och Punisher gjorde inte min fascination mindre. En annan av Dolphs roller som jag minns skarpt från ungdomen är den som Ivan Drago i Rocky IV, avslutningsfighten där, mellan Drago och Rocky, är så långt ifrån riktig boxning man kan komma. Alla träffar är klockrena i ansiktet och slagna med full kraft, men när man är 10-12 bryr man sig inte det minsta om hur trovärdig boxningen är så länge som det smäller. Rocky vs Drago är en klassisk filmfight.
Det är ganska intressant att se hur karriärerna artar sig för mina gamla idoler, Arnold blev guvenör, Van Damme lyckas till slut få skådespelarcred genom att spela sig själv på film och nu blir alltså Doplh programledare för svensk tv:s alla största spektakel. Jag vet inte vilken av dessa vägar som hade känts mest osannolika för 15 år sedan, men ingen av dem är någon som jag hade kunnat gissa mig till, inte ens i min vildaste fantasi.

Dagens låt: The Jam - Start!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home