Tuesday, December 30, 2008

Nyårskrönika, del 2

Då var det dags för del två av mina årliga krönika, dags att ranka årets tio bästa händelser alltså. Som vanligt har det varit svårt, både att välja bort händelser som inte fått plats och att ranka de som tagit sig in på listan. Årets topplaceringar är dock givna.

10. Christian Kjellvander på Spegeln - Det har varit ganska tunt med bra spelningar i Gävle under de senaste tolv månaderna, men ett undantag från detta var Kjellvanders spelning på Spegeln förra månaden. Kanske inte det bästa jag sett med honom, men han är alltid bra och att se honom just på Spegeln väcker mycket goda minnen till liv och sådant ska inte underskattas.

9. Liverpools säsongsstart - Om några månader kanske vi ramlat ner ett par platser, men inledningen av den här säsongen har varit en höjdare för mig som Liverpool-fan. Visst, vi har gjort ett par plattmatcher, men vi har också spelat två matcher som var härliga att få uppleva. Vi slog United hemma på ett mycket övertygande sätt och inte långt därefter bröt vi Chelskijs hemmasvit när vi slog dom med 1-0 på bortaplan. Två väldigt imponerande resultat som båda tände ett hopp om en ligatitel som jag aldrig fått uppleva som fan. Jag har fortfarande svårt att se oss hålla hela vägen, men det är väldigt roligt att se oss överst i tabellen och om det skulle vara så att vi håller ända in i slutet kommer det att vara en given kandidat till nästa års topposition på listan.

8. Magnus Betnér på Konserthuset - Det var andra gången jag såg Betnér live och inte heller den här gången gjorde han mig besviken. Betnér är både rolig och väldigt smart, han vill säga något samtidigt som han är rolig och det gillar jag. Den här gången lade han mycket fokus vid amerikanska presidenter och det gjorde han bra. Sveriges roligaste man kom till Gävle och det är givetvis en av årets tio bästa händelser.

7. Rockweekend - Jag trodde inte att jag någonsin skulle ha en hårdrocksfestival med på den här listan, men då trodde jag å andra sidan inte att jag någonsin skulle få uppleva Alice Cooper live bara några meter i från den tennisplan där jag, David och Den Gamle Franken brukade spela om somrarna när vi var små. Trots att vädret kunde varit bättre blev Rockweekend en häftig händelse. Jag fick träffa en hel del gamla kompisar och dessutom se en del bra musik. Att vi dessutom hann med en del loppis under dagarna gjorde inte saken sämre.

6. Last Shadow Puppets - En mycket speciell spelning. Vi hade sittplats på Cirkus när vi såg ett av årets bästa band uppträda. Musiken var mycket mäktig, med en hel symfoniorkester på scenen och de låtar som Kane och Turner knåpat ihop är utan tvekan mycket bra.

5. Paris - Min och Malins resa till Paris var häftig. Vi hann med att se mängder av saker som man tidigare bara sett på bild, allt ifrån Eiffeltornet till Notre Dam och Mona Lisa. Dessutom fick vi chansen att gå i affärer och äta god mat under tre dagar. Att resa utomlands är alltid roligt och det här var inget undantag.

4. Nick Cave - Nick Caves spelning på Annexet var en rejäl upplevelse. Hans energi på scenen kombinerat med otroligt bra låtar gjorde att man bara stod och njöt under hela konserten. Jag har altid gillat Cave, men det är först i år som jag insett hur otroligt mycket bra musik han gjort genom åren. Det spelade ingen roll vilka låtar han valde att spela, allt var bra. Hans scennärvaro och attityd är något som jag aldrig kommer att glömma. Nick Cave är en otroligt stor artist och att få möjligheten att uppleva honom live, i en relativt liten lokal var mäktigt.

3. Band of Horses - Det är svårt att rangordna konserter, speciellt ett sånt här år när jag fått möjligheten att uppleva så pass många internationella artister live. Mitt val som bästa spelning blir i alla fall Band of Horses på Debaser Medis. Jag och Malin hade bra platser nära scenen och den stämning som blev i lokalen ligger mycket bakom storheten i den här konserten. Kombinationen av intim stämning och mäktig musik gjorde att man fick gåshud vid ett flertal tillfällen under Band of Horses uppvisning. För ett år sedan visste jag knappt vilka de här var, nu tillhör de mina absolut största favoriter.

2. Jobbytet - Det här var en otroligt viktig händelse för mig under det senaste året. Mitt nya jobb har inneburit en stor förändring i mitt liv, i stället för att lägga timmar på att resa till och från jobb har jag nu en fritid som jag inte var i närheten av tidigare. Jag trivdes väldigt bra på mitt gamla jobb och jag saknar fortfarande många av mina gamla elever, det var inte helt lätt att lämna alla, men mitt nya jobb är utan tvekan bland det bästa som hänt mig i år. Det är inte bara avståndet till jobbet som gör det bra, jag har bra kollegor och bra klasser och har väldigt bra förutsättningar för att göra ett bra jobb.

1. Hem ljuva hem - Årets största händelse är förändringen i min lägenhet. Den har gått från att vara min lägenhet till att vara vår lägenhet, och med vår menar jag min och Malins. I sommar tapetserade vi om alla rum tillsammans och åkte runt på loppisar och letade upp nya möbler, som skulle passa till de nya färgerna. Nu bor vi här båda två, i en lägenhet som egentligen bara har formen och adressen gemensamt med min gamla, och det känns väldigt, väldigt bra.

Dagens låt: Band of Horses - Detlef Schrempf
My eyes can't look at you any other way

0 Comments:

Post a Comment

<< Home