Saturday, December 20, 2008

Dålig film, bra film

Igår såg jag två filmer, av väldigt olika kvalitet. Den första hette Game Plan, huvudrollen spelades av The Rock. Det var en usel film, men jag vet en person som skulle avskytt den ännu mer än jag gjorde, nämligen Den Gamle Franken. Anledningen till att han skulle hata den är att den innehöll hans absoluta hatkaraktär, ett smart, litet barn. I den här filmen är det en liten flicka som lyssnar på Tjajkovskij och dansar balett. Hon hjälper bl.a sin pappa, en egotrippad fotbollsspelare som spelas av The Rock, att komma ur en knivig situation på en presskonferens och kommer med för många kloka kommentarer för att det inte ska vara störande. Den Gamle Franken avskyr Remember the Titans eftersom det är en överdrivet smart, liten tjej med i den, så han skulle med all säkerhet hatat den här också. Anledningen till att jag såg denna film var att min klass hade valt det som julavslutningsnöje, det var alltså inte mitt val.
En film som var mitt, och Malins, val var I´m a cyborg but that´s ok. Det är en av de mer speciella filmer jag sett. Vi läste om den i tidningen när den gick på bio här i stan, men då hann vi inte med att se den, nu hade den kommit ut på hyrfilm och då tog vi chansen. Handlingen utspelas på ett mentalsjukhus och i huvudrollen finns en tjej som tror att hon är en cyborg, bland de andra patienterna finns en man som går baklänges, en mytoman och en man som påstår sig kunna ta förmågor av sina medpatienter. Filmen var, som sagt, mycket speciell, men helt klart sevärd. Den var bitvis riktigt rolig och innehöll dessutom en hel del starka scener. Skådespelarna gjorde det väldigt bra och det var nog en förutsättning för att man skulle köpa den historia som berättades, det är inte ofta man ser filmer med tjejer som pratar med kaffeautomater. Regissören hade tidigare gjort Old Boy och Lady Vengeance, två mycket bra filmer och den här höll samma klass, även om den skiljde sig mycket från dem.

Dagens låt: Morrissey - I´m throwing my arms around Paris, kommande singeln kommer man säkert att få uppleva i juni.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home