Friday, December 26, 2008

Nyårskrönika, del 1

Det börjar närma sig nytt år, så här kommer den första delen av min nyårskrönika. Del två kommer närmare årsskiftet.

Årets bild: Så här underbart tyckte jag, Malin, Ronnie och framför allt syster att det var att se Nick Cave.


Årets bedrift: Min och Malins omtapetsering av lägenheten

Årets skiva(nysläpp): Glasvegas - Glasvegas

Årets skiva(äldre): Band of Horses - Cease to begin

Årets skiva(den också): Bon Iver - For Emma, forever ago

Årets skiva(oj, vad jag har svårt att bestämma en): Nick Cave - Dig Lazarus dig

Årets mest spelade låt: Straight to you - Nick Cave

Årets konsert: Dött lopp mellan Band of Horses och Nick Cave

Årets affär: Gammelprylen i Kilafors.

Årets roligaste nyhet: Maradona förbundskapten, så jävla välförtjänt.

Årets whisky: Ardbeg.

Årets dryck: Kaffe, i hård konkurrens med Oboy, igen.

Årets upptäckt: Oasis, bättre sent än aldrig.

Årets jobbigaste: Mormors begravning.

Årets klubb: Volym, äntligen riktig musik i Gävle.

Årets film: Darjeeling Limited.

Årets mest saknade: Morrissey, albumet skulle egentligen komma i år, men vi får vänta någon månad till.

Årets skäggigaste: Besökarna på Debaser Medis när Band of Horses spelade.

Årets restaurang: Ingen, för nu lagar jag mat hemma.

Årets mest spelade 2: No one´s gonna love you(more than I do) - Band of Horses

Årets högsta: Eiffeltornet, andra våningen räckte gott och väl.

Årets kaffe: Diablo.

Årets mål: Ryan Babel mot United, kanske inte så snyggt, men förbannat skönt.

Årets skräll: CSKA Gorbatjov på kvalplats under juluppehållet.

Årets fest: Maskeraden

Årets dvd-släpp: Flight of the Conchords

Årets tårta: Min födelsedagstårta, godaste och mäktigaste tårtan i mannaminne.

Årets överraskning: Min klass på min födelsedag

Årets trailer: Wolverine, gåshud bara av trailern.

Årets enklaste avsked: Peter Crouch, visst var han okej, men jag har inte saknat honom en sekund.

Årets händelse i Gävle: Magnus Betnér på Konserthuset

Årets flytt: Jag och Malin hem till oss.

Årets mest tragiska: Heath Ledgers död, hans avsked som Jokern var otroligt imponerande.

Årets spel: Guitar Hero.

Årets slitgöra: Rensa skrivbordet inför jobbytet.

Årets varmaste promenad: Paris sightseeingen

Årets mäktigaste musik: Last Shadow Puppets live på Cirkus.

Årets tjänst: Min på nya skolan.

Årets bokning: Morrissey på Hovet.

Årets hårdaste: Väggen i vårt vardagsrum där gardinerna skulle upp.

Årets bygge: Hyllväggen, jag är riktigt stolt.

Årets kapten: Den Gamle Franken gick från innebandykapten till sjökapten, Captain Jack Sparrow.

Årets gå in för rollen: Liv rakade tuppkam för att bli Travis Bickle i Taxi Driver.

Årets flytt 2: Den Gamle Franken och Pokervinstförstöraren till Brynäs.

Årets smörigaste: Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt, men bra är den ändå

Årets nostalgitripp: DLK på Spegeln

Årets upptäckt 2: Pete Doherty, Libertines och Babyshambles är musik av hög klass.

Årets blåöga: Mitt efter innebandymatchen i februari.

Årets makeover: Vår toalett, från ofräsch till högklassig.

Årets godis: Choklad.

Årets serie: Heroes

Årets kafé: Café Spegeln, mysigt och alltid gott om plats.

Årets skivaffär: Ginza, det är tur att det fortfarande går att handla på nätet i alla fall.

Årets snabbmiddag: Min och Malins innan Nick Cave, två wraps från ICA.

Årets julklapp: Kobratelefeonen, jag och Malin lyckades med konststycket att köpa likadana julklappar till varandra.

Årets finmiddag: Min och Malins i Högbo, inte ofta man äter sig mätt på Vahlrona.

Årets bak: Våra chokladcookies.

Årets limpa: Rallarboråg

Årets snöpligaste: Joel Almes spelning i Sandviken.

Årets konstrunda: Jag och Malin gjorde Louvren på under en timme.

Årets Van Dammes: Jag och Ronnie blev Kickboxers under sommaren.

Årets kalendermakare: Malin, för min grymma paketkalender.

Årets svit: CSKA Gorbatjovs inledning med fyra raka segrar.

Årets program: Euro-Talk på Fan-tv.

Årets serie 2: Carnivale

Årets prissänkning: Kaffet från 3 kr till 1,50, många vinster med mitt nya jobb.

Årets puckon: Liverpools ägare.

Årets varmaste tävling: Malins dressyr i Årsunda.

Årets sämsta match: Gefle-Ljungskile, kanske tidernas sämsta till och med.

Årets sommarsyssla: Loppisshopping

Årets mest oväntade: Alice Cooper i Kilafors.

Årets väckningsmelodi: Rise Above - Black Flag

Årets klant: John Arne Riise, det där självmålet kommer jag nog aldrig glömma.

Årets by: Chill-a-force

Årets hjälpreda: Malins stallkatt när jag fixar Erins mat

Årets längsta: Benet Plummer fick av mig i höstas

Årets hetaste: Hotellrummet i Strömsholm

Årets dummaste: Marvel special, övergav Wolverine och gav ut Hulk när jag började prenumerera.

Årets bokstavsjobb: Min skivsortering

Årets mest frustrerande: Stoke 0-0, Fulham 0-0, West Ham 0-0

Årets fotbollsnörd: Erik Niva, otroligt duktig i EuroTalk

Årets lån: Tapetklistermaskinen

Årets biljettbokare: Mamma, fixade både Oasis och Moz medan jag jobbade.

Årets mest saknade affär: Brynäs Video, från utbyggnation till konkurs på bara någon månad.

Årets revansch: Jag slog min elev i kubb och tog revansch för en förlust två år tillbaka i tiden.

Årets positiva överraskning: Iron Man, klart över förväntan.

Årets skurk: Sylar, bäst i Heroes.

Årets återkomst: Jag till Bollnäs Ridhus, med ferraribilar i bagaget.

Årets citat: "Jag gillar inte ska, jag gillar Mauro Scocco", DJ:n på Volym förklarar varför man hade en Ska/Soul-kväll utan Ska.

Årets kap: Phoenix saga för 49 kr.

Årets gamling: Jörgen Persson, 42 år gammal och semifinal i OS, det är stort.

Årets ord: Vilskita

Dagens, och årets, låt: Nick Cave - Straight to you
For I am captured

0 Comments:

Post a Comment

<< Home