Monday, December 10, 2007

Frapperande

Fotbollsvärlden har ett eget språk, termer som är givna för alla fotbollsintresserade och smått oförståeliga för de som inte bryr sig så mycket om denna ädla sport. Ord som zonmarkering, offsidefälla, överstegare och överlappning är ord som är typiska för fotbollen, men kanske inte fungerar inom några andra områden. På senaste tiden har det dykt upp ett ord i fotbollskretsarna som jag inte hört i något annat sammanhang, men som inte har någon egentlig koppling till själva sporten. Ordet jag menar är "Frapperande". Det började med att en av kommentatorerna på Canal+ började att använda ordet som sitt favoritord, alltid när han skulle beskriva något som var lite extra så tog han till ordet. I början reagerade jag inte över det, men ju mer ordet användes, desto mer började jag fundera över varför man helt plötsligt började slänga sig med sådana ord i sportsändningar. Jag antog att det helt enkelt var just den här kommentatorn som fått för sig att använda ordet, men så var det inte riktigt. I helgen satt jag och Dino och tittade på en sportshow på nätet, bland gästerna fanns Johan Mjällby och Tommy Engstrand. Det skulle snart visa sig att också de var anhängare av det här ordet. Det började med att Mjällby slängde in ordet i en mening och bara några minuter senare var det Engstrands tur. Det bör även sägas att både Mjällby och Engstrnd jobbar för viasat, medan mannen som började med uttrycket har Canal digital som sin arbetsgivare, så det kan inte vara så att man på jobbet bestämt att det är ett bra uttryck. Två olika kanaler börjar använda detta konstiga ord obefogat ofta på ganska kort tid, det tycker jag är frapperande. När jag sökte på ordet på google kom det för övrigt upp en länk till en fotbollsdiskussion på första sidan, så kanske är detta det nya inneordet i fotboll eller är det så att det används flitigt överallt, men jag missat det?

Dagens låt: Kristofer Åström - All lovers hell
i gotta start believing that you really love me
i gotta start believing that you really want whats me

0 Comments:

Post a Comment

<< Home