Sunday, April 15, 2007

Tomas lagar veg del 6



Efter några veckors uppehåll var det dags för mig att ge mig på ännu en vegetarisk rätt, det som jag tillagade den här gången var:

Pad Thai

Nudlar (snabbnudlar eller bandnudlar)
Böngroddar
Kinesiskt salladskål
Olja
Sojasås
Söndermalda jordnötter
Vitlök
Lite chilli och andra kryddor

Pad Thai - Koka nudlarna. Skär kinakålen i strimlor. Hetta upp oljan i en wokpanna/stekpanna och lägg i vitlök, fräs den snabbt. Så i med lika delar böngroddar, salladskål och nudlar. Rör om och på med soja. Fräs snabbt under omrörning.
Upp med måltiden på ett fat och toppa med kryddor efter smak (chilli eller andra kryddor). Garnera med de krossade jordnötterna.
Det går även alldeles utmärkt att ha i räkor i måltiden. Fräs dem i så fall med de andra ingredienserna.

Veckans svårigheter:
1. Jordnötternas placering i affären. Det logiska vore om jordnötterna låg på samma ställe i affären som de andra nötterna, de är ju alla nötter, men så är det inte. Jag trodde att jag skulle hitta jordnötter i närheten av Cashewnötterna, men de var så långt ifrån varandra man kan komma. Cashewnötterna var precis vid ingången, jordnötterna hittade jag vid chipsen, precis där man går ut.
2. Jordnöttskrossandet. Jag ville inte ta fram min mixer baar för att krossa jordnötter, så jag följde Ronnies råd och tog en fryspåse. Min insats som jordnötskrossare var inte helt klockren. Det började med att jag råkade slå ett litet hål i påsen där nötter ramlade ur, sen glömde jag att hålla för öppningen när jag skulle slå, då ramlade det ut ännu mer nötter. När jag var klar fanns det en hel del nötter på bänken och de som låg i påsen var inte speciellt krossade.
3. Ingrediensblandningen. När man har så mycket ingredienser i en wokpanna blir det problem när det ska blandas, jag spillde rätt mycket kål på spisen, men jag måste ändå säga att jag klarade det rätt hyfsat. Det såg inte hoppfullt ut när alla ingredienserna var i pannan och jag skulle blanda, men det mesta höll sig kvar i.
4. Musikvolymen. Jag pratade i telefonen när jag började laga maten, därför hade jag sänkt musiken. När jag pratat klart var det full fart på nudelkokandet, därför kunde jag inte lämna köket för att höja igen. Det tog säkert flera minuter innan jag kunde vrida upp volymen till en duglig nivå igen.

Dagens låt: Isolation Years - Landslide

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Fast har man räkor i måltiden så är det ingen vegetarisk maträtt längre :)

8:46 PM  
Blogger Tomas said...

Du är en vis man din gamle Frank.

6:55 AM  

Post a Comment

<< Home