Wednesday, April 11, 2007

För sent för MacGyver

När jag pluggade hade jag inga problem med att sitta uppe halva nätterna, det var mer regel än undantag att jag släckte framåt två, halv tre. Programmen på tv blir alltid bättre på nätterna, det är först då man börjar visa Conan, Seinfeld, Scrubs och andra högklassiga humorprogram. Scrubs och Seinfeld börjar nu kring elva, för några år sedan hade det inte varit några problem för mig att hålla mig vaken tills dess, men jag har uppenbarligen lagt av mig. Nu när jag har lov och verkligen har tid att se alla de här programmen så somnar jag i soffan precis när de börjar, jag är inte alls van att vara vaken fram till tolv längre och övergångstiden är längre än jag trodde. Det är snart en vecka sedan jag jobbade senast och jag är fortfarande trött om kvällarna, det kan visserligen ha att göra med att jag fortfarande vaknar vid ungefär samma tid som jag gör när jag jobbar. Jag hade det här problemet på sportlovet också, men efter en titt i tv-tablåerna är det än mer irriterande den här gången. Femman visar nämligen MacGyver kring halv tre på natten, det hade inte varit helt fel att få se den underbara serien igen. De brukade visa den på eftermiddagarna när jag pluggade, då brukade jag se den så ofta jag kunde, men nu var det ett tag sedan jag såg ett avsnitt. Det borde vara kriminellt att lägga en sådan högklassig serie så sent, inte många är vakna vid halv tre och är man vaken så är man det nog av någon anledning som hindrar en från att se MacGyver. Jag minns när MacGyver visades första gången här i Sverige, åtminstone första gången jag märkte att det visades, den blev ett stort samtalsämne bland mig och mina kompisar. Det måste ha varit i slutet av 80-talet som serien kom till Svedja, jag kanske gick i ettan eller tvåan, men jag minns att jag och en granne diskuterade huruvida det verkligen kunde vara möjligt att stoppa gasläckor med hjälp av choklad. Då var MacGyver veckans höjdpunkt på tv, spännande action som alltid slutade med att han löste problemen. Vi brukade till och med leka MacGyver om dagarna, vilket var rätt trist för den som inte fick vara MacGyver, det fanns inte så många andra coola karaktärer i serien och att kombinera MacGyver med Spindelmannen var rätt problematiskt.
Richard Dean Anderson var cool i huvudrollen, han passade perfekt. När jag såg serien igen för något år sedan var det inte lika bra som jag mindes, men det är absolut så pass bra att de förtjänar en bättre sändningstid än halv tre på natten. Tänk på alla ungdomar som missat MacGyver, de förtjänar att få se honom lösa problem på bästa tid.

Dagens låt: Tindersticks - Another night in, Tears swell, you don't know why For the love of that girl

0 Comments:

Post a Comment

<< Home