Wednesday, April 18, 2007

Gymnasievalet

Idag hade vi besök på jobbet, det var några av gymnasieprogrammen som var där och informerade mina elever inför nästa år. Jag minns väl när jag skulle söka till gymnasiet, det var inte helt okomplicerat. På den här tiden ägnade jag nästan all min tid åt pingis, det var min fritid och speciellt mycket annat hann jag inte med. Det var anledningen till att jag tänkte söka pingisgymnasium, jag var helt inne på det långt in på vårterminen. Någonstans på vägen insåg jag dock att jag inte var tillräckligt motiverad för att lägga ner ännu mer tid på en sport, dessutom kände jag mig inte mogen att flytta hemifrån. Sedan tänkte jag söka in på dataekonomisk inriktning, då jag insåg att det där handlade mycket om företagsekonomi och dataarbete kopplade jag bort de tankarna. I stället sökte jag samhällsprogrammet utan krångliga inriktningar på gymnasiet i Bollnäs och det ångrar jag verkligen inte. Klassen jag började i bestod nästan bara av elever som jag inte gått med tidigare, vi var två killar från min klass som sökte och vi kom i olika klasser. Detta ledde till att jag lärde känna nya människor, samtidigt som jag kunde hålla kontakt med mina gamla kompisar genom att vi åkte buss tillsammans i en timme varje morgon. Tilsammans med Ljung, Halvgren och Bocken hade jag väldigt många roliga lektioner under åren på gymnasiet, jag hann även med att lära mig en del. Jag fick läsa precis de ämnen som jag gillade, och idag undervisar i, och jag slapp många av de ämnen som jag ogillade. En av de som pratade för mina elever idag sade att de skulle välja det programmet för där skulle man lära sig att vara sig själv, för mig var det precis vad som hände när jag gick på samhäll. Där insåg jag vad jag ville syssla med och då förstod jag vad jag tyckte om att göra. Jag har full förståelse när den här personen sade att man lärde sig att vara sig själv på hans program, men det handlar inte om att man gör det på bara ett program, det gör man rätt program. Jag är inte avundsjuk på mina elever som nu ska göra sitt val, det är inte enkelt. En sak är dock säker, de som gör rätt val har en väldigt trevlig tid framför sig.

Dagens låt: Bright Eyes - Lua And I’m not sure what the trouble was that started all of this
The reasons all have run away but the feeling never did
It’s not something I would recommend, but it is one way to live
Cause what is simple in the moonlight, by the morning never is
What’s so simple in the moonlight, now is so complicated

0 Comments:

Post a Comment

<< Home