Saturday, April 21, 2007

Veckans lista v.16

1. Conor Oberst - I veckan köpte jag Bright Eyes nya skiva, det kanske inte var hans bästa skivsläpp, men den var ändå väldigt bra. Jag upptäckte Bright Eyes när jag fick en blandskiva av en av syrrans kompisar, där fanns Perfect sonnet med och har man en gång hört den låten är det svårt att inte fastna. Det tog inte lång tid innan jag började köpa på mig de skivor som Bright Eyes släppt, sedan fick jag chansen att se honom live i Arvika och det var verkligen en upplevelse. I tidningarna fick han lite knackig kritik, men jag var mycket nöjd med spelningen, trots att det var många låtar som jag inte kände igen. Låtar som Lua, Easy/Lucky/Free oxh Sunrise, sunset går det inte att tycka illa om och så är det med det mesta som Oberst gjort. Hans texter är grymt bra, väldigt egna och personliga. Han får mycket sagt i sina låtar och det gillar jag. Förhoppningsvis får jag chansen att se Bright Eyes live någonting i år, en gång känns lite för lite.

2. Jermaine Pennant - Jag tjatade länge om att vi skulle värva Pennant, jag har sett honom som det perfekta alternativet på högerkanten i många år. När vi äntligen fick honom till klubben i somras blev jag mycket nöjd, tyvärr har han inte kommit upp i den klass som jag vet att han håller. De senaste veckorna har han dock tagit ett steg framåt och hans insats i veckan mot Boro var imponerande, när ingen annan i laget ville framåt tog han sitt ansvar och började skapa chanser från sin plats på kanten. Jag tycker Pennant har fått lite för lite speltid under säsongen, han har inte fått chansen att spela flera matcher efter varandra utan har i stället fått hoppa ut och in i startelvan. För en spelare som tar mycket chanser och dribblar en hel del kan det vara påfrestande att spela med den vetskapen att man åker ur startelvan om man gör bort sig. Nu verkar i alla fall Pennant ha kommit igång och jag tror att vi kommer få se en riktigt bra säsong av honom när det är dags att peta ner United och Chelski från toppen igen 2007/08.

3. Jon Heder - Jag gillade Napoleon Dynamite, det var också första gången jag såg denne skådespelare i en roll. Hans insats som Napoleon var mycket bra och filmen i sig var en positiv överraskning. Igår såg jag en ny film där Heder hade en av huvudrollerna, det var Blades of glory. Will Ferrell brukar inte vara en av dem som jag räknar upp först när jag ska räkna upp mina favoritkomiker, men han och Heder var faktiskt riktigt bra i den här filmen. Det var ganska enkel humor, men det är ganska skönt med sådan ibland. De senaste komedier jag sett har varit ganska ojämna, rentav dåliga, men den här filmen skrattade jag åt vid ett flertal tillfällen och några av skämten var riktigt bra. En bonus var att jag fick se hur Brian Boitano såg ut, sedan jag såg South Park har jag alltid undrat vem det egentligen var. En sak är i alla fall säker, konståkning har aldrig varit så roligt som i Blades of glory.

4. Henry Rollins - Igår lyckades jag hålla mig vaken fram till halv tolv, då visades Henry Rollins show i tvåan. Att man visar det en så pass dålig tid är för mig helt oförståeligt, han har mer att säga än många av de program som visas på bästa sändningstid, dessutom är det väldigt underhållande. Han har åsikter om Bush, USA och hans intervjuer är onekligen väldigt speciella. Det här programmet borde visas vid åtta eller nio i stället, då skulle fler se det och fler skulle inse hur bra det är.

5. Andreas Dackell - Bäckström gjorde nog sin sista match i Halstablettshallen på mycket länge när han spelade för Tre Kronor i förrgår, han kommer att bli väldigt saknad i Brynäs. Personligen anser jag att det fanns en spelare som var klart viktigare än Bäckis under förra säsongen och det var Dackell. Hans insats i slutspelet var nog det bästa jag sett honom prestera i Brynäs och även under grundserien visade han upp ett spel som låg på en hög nivå. Nu har Dackell skrivit på för två nya säsonger hos Brynäs och så länge han är kvar i laget är jag inte orolig för att Bäckström ska saknas. Det har kommit några intressanta nyförvärv till klubben redan och med tanke på att man verkar få ordning på laget så pass tidigt kan det nog bli en mycket intressant säsong när elitserien drar igång igen.

Dagens låt: Bright Eyes - Haligh, haligh, a lie, haligh
But I talk in the mirror
To the stranger that appears
Our conversations are circles
Always one sided
Nothing is clear

0 Comments:

Post a Comment

<< Home