Sunday, March 12, 2006

Nationella prov

Till veckan börjar de nationella proven i engelska för niorna som jag har i skolan. Nationella proven är lite speciella, det är extra högtidligt kring de proven och eleverna börjar vrida lite extra på sig när man pratar om de olika delarna. jag minns själv hur det var att skriva nationella, det var nervöst och lärarna gjorde verkligen ingenting för att avdramatisera det hela. Det kändes verkligen som om betygen hängde enbart på hur man presterade just den där dagen, med just det där provet. Det fanns dock en sak med nationella proven som alla elever uppskattade, åtminstone på min tid, och det var att man fick ha med sig godis och tilltugg på provet. Det här var ju nåt som inte hände speciellt ofta, annars fick man inte ens ha tuggummi på lektionerna, men nu kunde man verkligen bulla upp med vad man ville. Givetvis tog man i i överkant när det gällde att ta med tilltugget och minns speciellt när vi skrev nationellt prov i engelska på gymnasiet, då överdrev jag lite väl. Jag tänkte att det skulle vara bra om jag var pigg i skallen under provet så jag köpte med mig tre stycken energidrinksburkar och två paket med dextrosol, detta hade säkert varit en bra idé, om jag hade tänkt på att provet var ganska långt och att dte vore dumt att konsumera allting på en gång. Den första delen låg kring en timme har jag för mig och jag drack lite grand till och från under hela provet, när jag var klar var det 10-15 minuter kvar av provtiden och då märkte jag att jag hade råkat dricka upp alltihop och dessutom käkat upp en hel förpackning dextrosol, sen kom kicken. Jag kunde inte sitta stil med benen utan satt och skakade, det kändes som om jag skulle behöva springa ett par mil för att få ner orken. Jag brukar ofta ha en tendens att trumma på bänklocket med fingrarna, vet inte varför, men den här gången kände jag mig som en riktig grindcoretrummis. Fingrarna gick i hyperfart och benen höll samma takt, minuterna fram till provslutet var verkligen jobbiga innan jag fick komma ut och ruska av mig all energi. Då var dte bättre på högstadiet när alla i klassen kom till provet med matsäckar som skulle kunnat räcka för att föda en hel skola, kakor, bullar, godis, tuggummin, läsk och annat nyttigt och mindre nyttigt. Då fanns det inga andra baktankar än att verkligen utnyttja det faktum att man fick äta i klassrummet. Förhoppningsvis är det så som mina nior utnyttjar möjligheten också, jag ska nog ta och dela med mig av mina erfarenheter till dom så att de inte begår mitt misstag.

Dagens låt: Johnny Cash - Sunday morning coming down

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

den 21 mars kan man lyssna på hela nya skivan här:

http://myspace.com/morrissey

1:24 AM  

Post a Comment

<< Home