Friday, March 17, 2006

Fightingtema

Jag har tidigare hyllat Filmkrönikan som en av de få prgramserier som är värda att följa i tv och efter förra veckans avsnitt kan jag inte annat än fortsätta med det. Man hade nämligen fightingfilmstema förra veckan och som fightingfilmsnörd så uppskattar jag självklart det.
Nu fokuserade man en hel del på asiatisk fighting, men de kunde givetvis inte låta bli att visa en legend som Bruce Lee och en så pass underbar film som House of Flying daggers. Jag saknade dock några av mina b-filmsfavoriter. Man hade bara med ett kort klipp på Van Damme, men han diskuterades en del och de sa några vettiga saker om varför man fastnar för hans filmer. Jag blir oftast idiotförklarad när jag berättar att jag äger alla Van Dammes filmer på köpvideo, och med tanke på hans senaste insatser är det kanske befogat, men Van Dammes äldre filmer som Kickboxer, Bloodsport, Lionheart och Death Warrant tycker jag fortfarande är väldigt underhållande.
Det kan vara svårt för en oinvigd att förstå vad man ser i filmer som egentligen går ut på att man ska slåss så mycket som möjligt. Anledningen till att man slåss är ofta samma i alla filmer, dvs. hämnas en dödad släkting eller tränare. Det är inte direkt ovanligt att det hela avgörs i en turnering där hjälten får möta den stora skurken, som självklart också slåss smutsigt i sina fighter, i en avslutande match där skurken först har övertag och sedan gör något som ger hjälten oanade krafter och det hela slutar med att hjälten mosar skurken totalt.
I Filmkrönikan tog man allts upp Bruce Lee och Van Damme, men även Chuck Norris. Hur någon kan se någonting positivt i Chuck Norris är för mig helt obegripligt och då spelar han ändå in filmer i en genre som jag gillar. Norris är inte cool, han slåss inte coolt och han har inte ens en häftig röst. Näe, då finns det fighters som är klart mer sevärda. Listnörd som jag är så ska jag lista de fem bästa fightingskådisarna utöver de nämndes i tv, håll till godo:

1. Don "The Dragon" Wilson
2. Bolo Young
3. Mark Dacascos
4. Bily Blanks
5. Michael Dudikoff

Dagens låt: The Streets - Weak become heroes

0 Comments:

Post a Comment

<< Home