Friday, February 03, 2006

Lurad

Jag trodde jag bodde i en relativt stor stad. Jag är uppväxt i en liten by i Hälsingland där det i princip bara finns vårat hus och några höns, min första skola hör till den kategorin skolor som numera är nedlagda. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att vi i min klass var fyra stycken elever, på hela skolan var vi kanske trettio stycken. I femman bytte jag till en annan, lite större skola. Där gick jag fram till nian, efter det började jag i en skola i Bollnäs. Bollnäs kändes då som en ganska stor stad, det fanns ju bio med en film i veckan, bandylag i elitserien och en skivaffär som man faktiskt kunde hitta det mesta på. När jag slutade gymnasiet flyttade jag hit till Gävle, jämfört med Bollnäs är det här en storstad. I Gävle finns det kaféer, hockeylag, fotbollslag, affärer och restauranger. Det finns en högskola, en teater, ett konserthus och ett flertal konsertlokaler. Det finns flera olika uteställen, krogar och pubar, även om många av dem är ganska lika så finns det i alla fall flera ställen att välja mellan när det vankas fest. Jag har nu levt i tron att jag bodde i en ganska storstad, men idag blev jag plågsamt påmind om att det aldrig riktigt blir en storstad om det är i Norrland. Idag är det nämligen premiär för "Walk the line", filmen om Johnnys Cashs liv och jag och Kusen har pratat om att se den på premiären i några veckor nu. Därför började vi i veckan att leta på Astorias hemsida för att boka biljetter, men vi har inte hittat nåt. Idag gick jag in på sidan igen, de läre ju lägga ut biljetterna samma dag i alla fall. Till mina stora förvåning ser jag att filmen inte visas i Gävle i helgen, jag tänkte att jag kanske tittat fel när det gäller premiärdatum och tittade därför in på Astoria i Stockholms hemsida. Där fick jag se att de visade filmen, men i Gävle får vi alltså vänta några veckor. Hade Gävle varit en stor stad hade jag suttit i en biosalong och njutit av bra musik och troligtvis en mycket bra film, men tydligen kan man inte bo i Norrland om man vill hänga med.

Dagens låt: Johnny Cash - Walk the line

0 Comments:

Post a Comment

<< Home