Sunday, February 05, 2006

Läraryrkets baksida

Jag har nu jobbat som lärare i en månad och jag trivs väldigt bra, även om det ibland kan vara väldigt jobbigt. I fredags blev jag dock varse om en av mitt yrkes baksidor. Den här veckan har sju av mina tjugoen elever varit borta någon dag, alla på grund av magsjuka. Själv har jag inte haft magsjuka på 6-7 år så jag funderade inte ens över risken att jag skulle smittas. På fredagen sade jag två skämtsamma saker i lärarrummet som jag numera ångrar bittert, det första var när jag hade skickat hem två barn som hade ont i magen. Jag sade då: "Nu får väl jag magsjuka ikväll också". Det andra var när jag kom in från en jobbig lektion, jag sade då till en kollega: "När jag kommer hem ska jag ta en whisky och sen lägga mig på soffan och ligga där till på söndag". Jag visste inte hur rätt jag hade i mina uttalanden.
När jag kom hem till Gävle på fredagen kollade jag på film med Gamle Franken, Gorbatjov och Fugelsang, till filmen tog vi en varsin whisky. När de hade gått hem började känna att någonting inte stod rätt till i magen, ska inte gå in på detaljerna men jag kan väl säga att mitt första uttalande visade sig stämma ganska bra. Gårdagen spenderade jag lidande i soffan, så mitt andra uttalande stämde nästan också. Nu blev det inte hela helgen i soffan, idag har jag piggnat till och mår rätt hyfsat. Jag antar att man får vänja sig vid att smittas av småbarnens alla sjukdomar. När rektorn för högskolan höll tal på min examen sade han att vi om några år kommer att vara immuna mot alla slags sjukdomar, men vägen dit kommer nog att kantas av många helger i sjuksängen.

Dagens låt: The Smiths - What she said

0 Comments:

Post a Comment

<< Home