Thursday, December 29, 2005

Nyårskrönika del 2

Eftersom jag kommer ha ganska fullt upp fram tills nyår kommer min avslutande del av nyårskrönikan redan idag. Nu är det dags för den topp 10-lista jag tidigare skrivit om. Det här har varit ett mycket bra år och det har varit tufft i kampen om placeringarna, men så här blir det i alla fall. Till skillnad från tidigare år så börjar jag med nummer tio och fortsätter sedan nedräkningen:

10. Cityfesten. Festerna tillsammans med grabbarna är alltid en höjdpunkt, men Cityfesten är något alldeles extra. Speciellt kvällen i Boulognern var något att minnas.
9. Konserthuset. Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha med Moneybrothers eller Freddie Wadlings konsert på konserthuset på listan, så för att göra det enkelt för mig tar jag med båda två. Det är två väldigt skilda spelningar, men båda fyllde mig med samma glädjerus.
8. CSKA Gorbatjov. Vårt nystartade innebandylag måste vara med på listan. Det har givit mig nya bekanta och ett nytt fritidsintresse. När jag dessutom har nästan hela min kompisskara i laget är det självklart att det här är en höjdare. Laget ger oss dessutom ännu en anledning att festa och sånt ska inte underskattas.
7. Mercury Rev på Berns. Det var första gången jag ett av mina absoluta favortiband och även om kritiken i tidningarna inte var speciellt bra så var jag väldigt nöjd när jag och Bocken gick hem från spelningen. "Dark is rising" kommer alltid att vara en av mina favoritlåtar.
6. Arvikafestivalen. Arvika brukar hamna högre på listan, men dte är inte på grund av att det var sämre i år som den hamnar en bit ner, det hänger snarare samman emd att det här har varit ett bra år. Jag såg massvis med bra konserter i Arvika och det ska mycket till för att jag inte ska infinna mig på fetsivalen även nästa år.
5. Flyttarna. Min egen flytt till större lägenhet var utan tvekan ett lyft för mig, när jag dessutom får ha kvar mina kompisar i staden och får hit syrran kan jag inte annat än ta med det på listan.
4. Weeping Willows i Uppsala. Inget år är riktigt komplett utan en WW-spelning. Konserten i Uppsala var en Best of-spelning och således fick jag höra alla de gamla klassikerna tillsammans med nya mästerverken. "Echoes of your breath" var en upplevelse.
3. Examen. I 4,5 år har jag slitit(ok, kanske inte slitit hela tiden) med min lärarutbildning och nu är det äntligen slut. Även om jag kommer sakna studentlivet så känns det suveränt att äntligen vara klar.
2. Jobb. Jag behövde aldrig vara arbetslös efter min examen, i början av nästa år inleder jag mitt första jobb. Även om jobbet bara är på en termin så känns dte väldigt bra att veta vad jag ska göra de kommande månaderna, det känns ännu bättre att det jag ska göra är det som jag VILL göra.
1. Liverpools CL-vinst. Det är rejäl konkurrens i toppen av min lista i år, men det går inte att ha en annan etta än den här underbara händelsen som utspelade sig den 25 maj i år. Jag har varit ett stort Liverpool-fan så länge jag kan minnas och det här är den största vinst jag upplevt. När dessutom matchen gestaltade sig som den gjorde så är det otänkbart att tänka sig något annat som skulle kunna överträffa det här. Från underläge 0-3 till 3-3, sedan Dudeks räddning på Schevchenkos kanonläge i förlängningen, sedan straffdramatiken som höll på att ta död på mig.

Årets låt: The Smiths - That joke isn´t funny anymore

0 Comments:

Post a Comment

<< Home