Friday, December 30, 2005

Nostalgi

Jag har tillbringat stor del av det senaste dygnet med att återuppväcka gamla minnen, dels genom en film på bio och dels genom en dvd-box jag fick i examenspresent. Filmen jag menar är självklart Narnia. Jag såg den på bio igår och jag var absolut inte missnöjd när jag gick ut ur salongen efter nästan två och en halv timme. Självklart fanns det saker jag störde mig på, som att de hade med en sån där jävla Matrix-scen (när hjälten lutar sig bakåt i slow-motion och precis klarar sig undan från att bli träffad) i en av striderna. Jag hatar när det är sådana scener mer och blev väldigt irriterad när de slängde in en sådan i filmens slutskede. Dessutom såg ibland bakgrunderna lite väl ditklistarde ut. Med tanke hur jäkla bra de hade gjort Aslan borde man kunna få landskapet att se mer naturligt ut också.
Annars var jag nöjd med det mesta. Jag störde mig inte heller på de små barnen, ibland kan barn på film ha en tendens att vara lite väl smarta och det har jag svårt för, inte lika svårt som Gamle Franken men ändå ganska svårt. Här var det tvärtom, barnen var naturliga och de kändes verkligen passande i sina roller. Liam Neesons insats som Aslans röst var klockren. Som film tycker inte att Narnia var sämre än Sagan om Ringen, kanske att den riktar sig till något yngre tittare än Peter Jacksons filmer men den håller absolut samma klass.
Betyget till filmen blir: TTTT
Den andra nostalgitripp jag haft är framför min egen tv med en Thundercats dvd-box. Jag såg serien ofta när jag var yngre, men på senasre år har jag nästan inte sett ett avsnitt. Det tog dock inte lång tid innan man var inne i serien igen och nu kommer det nog bli en hel del tittande under mina lediga dagar. Lion-O, Tygro, Cheetara och Panthro är lite beroendeframkallande.

Dagens låt: The Smiths - Last night I dreamt that somebody loved me

0 Comments:

Post a Comment

<< Home