Monday, October 22, 2012

Torka aldrig tårar utan handskar

Ikväll är det sista avsnittet av den bästa svenska tv-serie jag sett på många år, nämligen Torka aldrig tårar utan handskar. Jonas Gardells serie om aids-spridandet i Stockholm på 80-talet är utan tvekan ett mästerverk, som dessutom uppmärksammat många, inklusive mig, om hur det var under den här perioden av Sveriges historia. Det är ju trots allt inte så otroligt många år sedan, men många av åsikterna som framförs mot de homosexuella känns stenåldersmässiga. Sjukdomen skildras på ett väldigt obehagligt sätt och man dras verkligen med i berättelsen, det är omöjligt att inte bli berörd. Jonas Gardell är otroligt duktig, jag har alltid uppskattat hans standup, alltid gillat hans böcker och när han legat bakom tv-produktioner har det alltid varit bra. Torka inga tårar är en serie som jag verkligen hoppas att man många har sett, de som inte sett bör göra det genast. Om trekvart startar det sista avsnittet i SVT och jag har en känsla av att man kommer få en riktig deppig timme, men samtidigt en timme som är ett stycke svensk tv-historia.

Dagens låt: Al Green - Love and happiness

0 Comments:

Post a Comment

<< Home