Wednesday, October 24, 2012

The Artist

Jag och Malin såg The Artist i helgen, filmen som fick Oscar för bästa film när det var gala senast. Det som gör den här filmen speciell är att det till största del är en stumfilm och dessutom är filmad som om den var gjord för längesen, just det att filmen inte innehöll någon dialog var otroligt ovant och det tog en stund innan man började komma in i det. När man väl hade börjat acceptera filmens form var det lättare att uppskatta handlingen, som kretsade kring en stumfilmsskådis och dennes karriär då filmvärlden går över till talfilm. Det är ingen tvekan om att The Artist besatt en hel del kvalitet, men jag blev nog ändå lite besviken, jag hade bara läst positiva recensioner och det var höga betyg på filmen var man än läste. I mina ögon var både Drive och Shame bättre filmer och hade gjort sig mer förtjänta av den Oscar som The Artist plockade hem och det är ingen tvekan om att Fassbender skulle haft sin skådespelaroscar för insatsen i Shame, den Oscar som i stället gick till huvudrollsinnehavaren i The Artist. Det var absolut ingen dålig film, men jag tror att mina högt ställda förväntningar låg den i fatet en aning.

Dagens låt: Magnus Ekelund & Stålet - Utan er

0 Comments:

Post a Comment

<< Home