Sunday, July 01, 2012

Äggmackor

Igår åt jag mackor med stekt ägg till lunch, det kanske inte låter så väldigt spännande, det är det väl egentligen inte heller, om det inte vore för att just den måltiden är en måltid som jag har väldigt många minnen med. När jag var mindre och vi skulle iväg på tävlingar eller skolresor var det ofta som mamma såg till att jag fick med mig just mackor med stekta ägg, därför kan jag numera inte äta denna måltid utan att tänka tillbaka till någon buss någonstans på hälsingevägarna, där man med resten av klassen runt sig satt och tryckte i sig matsäcken innan man kom fram till något spännande, eller ospännande, ställe. Jag kan också enkelt föreställa mig att jag sitter på någon obekväm läktare, i typ Bergvik, Sundsvall eller Söderhamn, och väntar på att bli uppropad till nästa omgång i någon pingistävling. Mackor med stekt ägg väcker således väldigt många minnen till liv hos mig, samtidigt som det påminner mig om hur bra jag hade det under min uppväxt. Jag hade alltid en ordentlig matsäck med mig när jag skulle iväg på saker, jag hade alltid någon som skjutsade mig när det behövdes, jag hade alltid kompisar kring mig som jag trivdes med och jag vet att det är en lyx att enbart ha goda minnen att ta upp när man pratar om uppväxten och barndomen. När man fick se misären som många levde i runt Kiev, och kanske främst den misär vi själva bodde i, blev man lätt påmind om hur lyckligt lottad man själv varit och det tror jag är väldigt nyttigt, jag vet att jag haft det väldigt bra, men det blev extra påtagligt där nere. Den hemlängtan jag kände under hemresan är ett bevis för att jag har det väldigt bra nu också, även det är något man lätt glömmer när man är mitt i vardagen och ibland tar saker för givna. Kievresan är ett minne för livet, på många sätt, en väldigt berikande resa.

Dagens låt: Beach House - Master of none

0 Comments:

Post a Comment

<< Home