Monday, June 06, 2011

Peteläsning

Jag läser en intressant bok nu, nämligen Pete Doherty - The last of the rock romantics. Än så länge är jag bara halvvägs och har kommit till den punkt då The Libertines håller på att falla sönder och med tanke på hur både Doherty och Barat levde var det långt ifrån konstigt att det inte gick att hålla ihop bandet. Doherty känns både sympatisk och tragisk på samma gång, han ordnar spelningar på små ställen enbart för de inbitna fansen, men är samtidigt djupt nere i drogträsket och misslyckas med alla försök till avgiftning. Jag har lyssnat på Dohertys musik i många år, men jag har inte haft någon större kolla på hans eller hans bands bakgrund, det var därför jag valde att läsa den här boken. Det man kan läsa om Doherty annars är det som står i skvallerpressen och det är ofta en ganska vriden del av sanningen, eller åtminstone utvalda delar av den. I tidningarna framställs Doherty enbart som ett drogberoende skal, men med tanke på det musikaliska geni som finns i honom känns det intressant att få veta mer. Tyvärr är även boken jag läser ganska ytlig och beskriver mest händelser och inte så mycket kring varför saker sker, det är samtidigt något som är svårt när inte Pete själv är inblandad i bokskrivandet. Det ska hur som helst bli spännande att läsa den andra halvan av boken, nu när Babyshambles också börjar dyka upp.

Dagens låt: The Libertines - Up the bracket

0 Comments:

Post a Comment

<< Home