Saturday, June 04, 2011

Förstklassig X-men

Som jag har väntat och som jag har längtat, i fredags var det så äntligen dags för premiären av X-men First Class. Jämfört med de tidigare filmerna var det en helt ny rollista, en imponerande sådan, och handlingen utspelar sig längre tillbaka i tiden, innan Professor X och Magneto blivit fiender, i stället arbetar de sida vid sida. Jag var mycket nöjd när jag gick ut ur salongen och det var jag av flera anledningar. Till att börja med har regissören Matthew Vaughn skapat samma stämning i filmen som Bryan Singer gjorde i de två första filmerna, fokus ligger mer vid karaktärernas personligheter och inre problem än vid att spränga så många bomber och ha så många actionscener som möjligt. Det fanns inga töntiga oneliners, de humorinslag som var med fungerade, t.ex Charles kommentarer om håret eller den oväntade cameon under rekryteringen. En annan stor anledning till att filmen var så bra var Michael Fassbender, han framstår mer och mer som en stor skådespelare. Tidigare har jag sett honom göra starka insatser i Fish Tank, Hunger och Inglorious basterds och i sin roll som Eric Lensherr, eller Magneto, stjäl han varje scen där han är med. James McAvoy är även han en mycket bra Charles Xavier och Jennifer Lawrence, från Winter´s bone, fortsätter att imponera, den här gången som Raven/Mystique. Havok och Banshee var bra val av rekryteringar till gruppen och dräkterna man använde påminde mycket om de man sett i de äldre serierna. Jag höll nästan på att glömma bort att nämna Kevin Bacon, som är briljant i sin roll som den vidrige Sebastian Shaw, ledare för Hellfire Club. Budskapet om utanförskap och om att vara annorlunda blir i X-men First Class tydligt igen och det är ett gott betyg, för det som skiljer X-men från de flesta, eller alla, andra actionfilmer är att man vill säga något med filmen, samtidigt som man såklart vill underhålla, och det gör man utan tvekan nu. Det här är en film som är helt i samma klass som de två första och klart bättre än den tredje i serien. Jag hoppas man jobbar vidare med de här skådespelarna och med samma regissör och ser till att få ut fler filmer, för nu är man tillbaka på rätt spår igen.

Dagens låt: Palace Music - Gulf shores

0 Comments:

Post a Comment

<< Home