Friday, August 27, 2010

Moz för 29 kronor

Jag tittade igenom ginzas cd-rea igår, det brukar alltid finnas goda chanser att göra fynd där. Igår blev jag dock upprörd när jag granskade den. På uppslaget med skivor för 29 kronor fanns som vanligt Crazy Frog, några gamla idol-artister, Linda Bengtzing, någon religiös Samuelsson-broder och diverse annat skräp. På en av sidorna såg jag till min förskräckelse att Morisseys mästerverk Ringleader of the tormentors stod med. Till att börja med kan man inte sälja den skivan så billigt, den är alldeles för bra för att reas bort bland annat lågprisskräp. Det är som att sälja Fernando Torres för samma pris som Lasse Nilsson. Man kan inte heller ha Moz på samma uppslag som Crazy Frog, världens skickligaste artist på samma uppslag som en jäkla mobilsignal, det är inte rimligt. Jag kan ta att man säljer Moz skivor för 79 eller så, det kostar ändå en del för nya lyssnare att skaffa alla hans skapelser, men 29 kronor är ett skämt. För 29 kronor kan man sälja Da Buzz, för 29 kronor kan man sälja Doctor Bombay, för 29 kronor kan man sälja Takida, för 29 kronor kan man sälja låtsasmusik, men man kan inte sälja ett av de bästa albumen de senaste tio åren för en sådan struntsumma.

Dagens låt: Morrissey - Life is a pigsty, en anledning till att man inte kan ta 29 kronor för skivan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home