Friday, August 20, 2010

Gamla spel, nya regler

Första riktiga arbetsveckan är nu avslutad och jag är rejält trött. Nu är det egentligen inte jobbet i sig som gör att jag är trött, vi var nämligen iväg på en liten resa´med klassen mellan onsdag och torsdag och det är orsaken till min trötthet. Vi sov över, eller låg över är egentligen mer sanningsenligt eftersom det inte blev så mycket sovande, i ett folkets hus ute i Älvkarleö bruk och hade mycket trevligt. Förutom en del arbete hann vi med att spela kort och det är helt uppenbart att reglerna har ändrats i spelen sedan jag var aktiv kortspelare på rasterna i gymnasiet. Mitt gamla spel Röv, som går under ett annat namn på vår skola, innehöll en del regler som inte jag hängde med i. Vi brukade köra att tvåorna var fri-kort, alltså vad som helst, men nu körde man med att tvåor, treor och fyror var fri-kort, dessutom fick man kasta bort alla femmor man fick på en gång. Otroligt konstiga regler. När jag väl förstått mig på spelet lyckades jag ta mig upp i vinnarläge, men när jag kastade när mina sista kort, två tior och två fri-kort, berättade de för mig att om man gick ut på fri-kort så kom man sist. Det var en än mer konstigt regel, som inte uppskattades av mig. När jag smält den tunga förlusten hoppade jag in ett nytt spel, jag kommer inte ihåg vad det hette, men det var som en blandning av stress och tecken. Man skickade kort mellan varandra och när någon fick fyra likadana skulle man blåsa upp kinderna, som en blåsfisk ungefär, sedan skulle alla andra blåsa upp sina kinder så fort som möjligt. Den som blåste upp sist åkte ut, så fortsatte man tills det bara var en kvar, som vann. Det här spelet gick ganska bra, fram till midnatt ungefär, då började jag bli trött och genast var jag bedrövlig. Spelet var dock ganska roligt, även om det var jobbigt för nerverna. Det var inte lika nervigt som när vi spelade Röda hand i högstadiet, men här var å andra sidan inte en förlust lika smärtsam som i det spelet heller.

Dagens låt: Cherry Ghost - Kissing stranger

0 Comments:

Post a Comment

<< Home