Wednesday, June 09, 2010

Sommarmusik

Sommaren närmar sig med stormsteg nu och det kan man inte minst märka på mina musikval hemma i lägenheten, alltid när det börjar närma sig värme och sol får jag en stark förkärlek för musik på svenska. Nu är det givetvis inte skräp som Gyllene Tider, Tomas Ledin och sånt som framkallar mina sommarkänslor, illamående är väl snarare en känsla som skulle kunna sammanfatta min inställning till Sommartider och liknande tortyrredskap. Magnus Carlsons soloplattor har däremot spelats flitigt när jag varit hemma de senaste dagarna, Jakob Hellmans briljanta skiva och Perssons Pack comeback-album från ifjol är andra låtsamlingar som jag peppat inför sommarlovet med. Förra sommaren blev det en hel del Florence Valentin, Parken och Nordpolen, men nu är det alltså det något äldre gardet som fått stå för underhållningen. Jag vet inte riktigt varför det känns sommar att lyssna på musik på svenska, men det är onekligen ett tecken lika starkt som fotbolls-VM att sommaren är på ingång, de senaste dagarna måste man nästan säga att den varit här redan.
Shearwater och Low Anthem kommer båda till Way Out West, tyvärr ska de spela på klubbar och då blir det nog svårt att hinna med dem, men det kanske är tur att allt bra inte kommer till Slottsskogen, då slipper man krockar.

Dagens låt: Jakob Hellman - Tårarna

0 Comments:

Post a Comment

<< Home