Sunday, February 12, 2006

NesCafé

Kaffe är något som är väldigt viktigt för mig, både på jobbet och på fritiden. Får jag inte mitt morgonkaffe blir jag ofta trött framåt nio och det försöker jag undvika. När jag skrev mitt examensarbete stod kaffebryggaren igång konstant och den mängd kaffe jag drack då skulle knappast klassas som nyttigt. Här hemma i Gävle har jag en egen kaffekvarn, jag har en ny fin kaffebryggare och en ny fin espressobryggare, så här kan jag således få det kaffe jag vill och den styrka och kvalitet jag vill. På den ena skola där jag jobbar har man en kaffebryggare och där gör man oftast riktigt gott kaffe, åtminstone två gånger om dagen får man en stadig kopp i lärarrummet, lägg till det kaffet på maten i matsalen så är det helt klart en godtagbar mängd kaffe under en dag på jobbet. På den andra skola där jag jobbar är det dock lite annorlunda, där har man nämligen en kaffeautomat. Automaten ser sympatisk ut på avstånd, den ser ny och fräsch ut och har en massa olika finesser. Tyvärr verkar det som om man lagt ner mer tid på finesserna än på det viktiga, nämligen själva kaffet. Det går visserligen att ställa in styrkan, men då handlar det snarare att stärka smaken från "färgat vatten" till "tendens tillkaffesmak". Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag inte är helt nöjd med det kaffe som serveras på den skolan, men jag har sett lärare som har något ännu värre som de intar under rasterna, nämligen NesCafé. Jag kommer aldrig att kunna fatta hur man väljer att köpa NesCafé, okej det går väl kanske fortare att göra än vanligt kaffe men dte är också den enda förtjänsten. NesCafé smakar inte bra, det är blaskigt och har varken samma lukt eller smak som vanligt kaffe. Att jämföra NesCafé med riktigt kaffe är som att jämföra Blåvitts drickchoklad med oboy, det kanske ser lika ut men när man väl smakar så märker man klasskillnaden. Om dte är så att folk dricker sånt där blask bara för att de är stressade så är det en skrämmande utvecklingen, har man inte tid att göra kaffe har man snart inte tid att sova heller. Jag kommer aldrig att vara så stressad att jag inte har tid för en kopp kaffe. Lukten som kommer upp ur bryggaren när det är dags att hälla upp nybryggt kaffe är något som alla NesCafédrickare aldrig får uppleva, de kan sitta där med sitt pulver som de försöker blanda med lite varmvatten.

Dagens låt: Morrissey - I will see you in far off places

0 Comments:

Post a Comment

<< Home