Saturday, January 07, 2006

Team America

Southpark är en av mina favoritserier, tror aldrig att jag sett ett avsnitt utan att skratta. Humorn är otroligt sjuk och karaktären Cartman är helt enkelt oslagbar. Matt Stone och Trey Parker som gjort serien börjar mer och mer framstå som komiska genier för mig. Förutom serien gjorde man en långfilm med Southpark-karaktärerna, självklart mycket bra, och en långfilm där de själva spelade huvudrollerna, Basketball.
Deras senaste verk, som jag sett, är Team America - World Police. Det är en dockfilm om den amerikanska världspolisen som ständigt rycker ut och "räddar" världen, deras insatser är inte direkt fläckfria och de får stora delar av världen mot sig. Handlingen är briljant och skämten är precis på den höga nivå man väntar sig med dessa skapare. Men något som överraskade mig var de i den filmen fått med den kanske ultimata kärleksförklaringen.
Jag har genom åren lyssnat på väldigt många kärlekslåtar, både bra och dåliga, men jag har aldrig tidigare hört en text som verkligen fått mig att förstå hur illa den som sjunger mår. Om man verkligen saknar någon oerhört mycket finns det antagligen inget bättre sätt att säga det på än som huvudpersonen i Team America sjunger:
"Jag saknar dig lika mycket som Ben Affleck saknar skådespelarlektioner."
Har man någon gång sett en film med den vidrige och träige Affleck så förstår man på en gång hur fruktansvärt mycket huvudpersonen verkligen saknar sin tjej när han tar till ett sånt här tungt artilleri. Stone och Parker är väldigt bra på att skriva texter till sina filmer, men det här måste vara den enskilt bästa textraden de någonsin skrivit.

Dagens låt: Interpol - Evil

0 Comments:

Post a Comment

<< Home