Thursday, January 05, 2006

Att upptäcka ny musik

Musik är en väldigt viktig del av mitt liv, hur man än mår finns det alltid någon musik som kan få en att må bättre. Numera är det dock en utmaning att upptäcka ny musik, det som visas på tv kan ju milt uttryckt klassas som skräp. Den musik som, mestadels, spelas på mtv och ztv är artister som är stöpta i precis samma form och sjunger låtar som andra skrivit, helt utan hjärta. Därför gäller det att vara vaksam när det ges tillfälle att upptäcka nya band. Några exempel på hur jag upptäckt några av mina favoriter:

-Weeping Willows - Genom Pistvakt
-Smiths/Morrissey - Genom att läsa en WW-intervju
-Mercury Rev - Genom att se kort snutt av deras spelning på Sen kväll med Luuk för en massa år sedan.
-Editors - Genom att läsa en recension av deras skiva i en tidning.
-Bright Eyes och Bonnie Prince Billy - Genom en blandskiva jag fick ab en av syrrans kompisar.
-Eric Clapton - Hörde Tears in heaven på radion och fastnade.

Det har hänt en gång de senaste åren att jag upptäckt en artist via ztv, det är Christian Kjellvander som jag såg en låt med. det var videon till "Oh night" som visades och sen var det bara att gå och köpa skivan.
Igår upptäckte jag ännu ett bra band, den här gången var det genom en sympatisk skribent på liverpoolswedens diskussionsforum. Hans signatur var S.Nicol, efter den gamle backen Steve Nicol. Det finns faktiskt en hel del fans där som ger en stort utbyte med musiktips, Sundance Kid hjälpte mig med Bright Eyes och YouWillNeverKnow har gång på gång visat prov på suverän musiksmak. Mitt fotbollsintresse har således givit mig ännu ett tillfälle att upptäcka ny musik. Jag har fått tips av -nothingman- att lyssna på det nya svenska stjärnskottet Hello saferide och det ska jag ta tag i framöver. Men nu åter till bandet jag upptäckte igår. På forumet har vi en tråd där musik diskuteras. S.Nicol skrev där att han lyssnade på Editors, något jag självklart nappade på eftersom jag snart lyssnat sönder deras skiva. Han skrev då att jag borde kolla upp ett band som hette Interpol. Jag litar på liverpool-fans och skaffade mig deras två skivor så fort jag kunde. Det var ingen överraskning att låtarna var jäkligt bra, de påminner mycket om Editors och de här två skivorna kommer nog spelas i min lägenhet i några dagar nu.
Kan för övrigt tillägga att det är en hel del besökare på forumet som gillar Morrissey, Liverpool-fans är inte bara världens bästa fans, de har världens bästa smak också.

Dagens låt: Interpol - Slow hands

0 Comments:

Post a Comment

<< Home