Thursday, June 09, 2005

Vadå, han i Barbados?

Idag när jag diskuterade musik på Liverpool-forumet fick jag en fråga som jag börjar bli väldigt less på att höra. På forumet finns en tråd där man kan skriva vilken låt man lyssnar på just nu och jag skrev att jag lyssnade på Magnus Carlson - Det värsta av allt, då fick jag genast som svar: Magnus Carlsson, han i Barbados? Nu vet jag inte om han som skrev det var seriös, men som WW-fan får man väldigt ofta vara med om den situationen. Jag vet inte hur många gånger jag fått förklara för folk att den riktiga Magnus stavar med ett s i Carlson, medans Barbados-Magnus stavar med två s. Det borde klassas som allmänbildning att veta det och då skulle jag adrig behöva förklara vilken person jag menar. Problemet kvarstår dock när man ska diskutera muntligt, namnen uttalas ju lika. Det problemet har jag fortfarande inte klurat ut hur jag ska lösa, men de flesta som jag pratar musik med känner mig så pass bra att vet vem jag menar när jag pratar om Magnus. Jag har ju varit WW-fan sen högstadiet så jag har varit med ett tag. Lyssnade förresten på Broken Promise Land i bilen igår, var syrran som hittade den när hon inte orkade lyssna på Isolation Years. BPL är en väldigt speciell skiva för mig, dels för att det är min absoluta favoritskiva och dels för att det är min första WW-skiva, men också för att jag kanske aldrig hade upptäckt många av mina favoritartister om jag inte köpt skivan. Det var när jag köpte BPL och började följa WW som jag började lyssna på Smiths, Morrissey och Walker Brothers. Efter det har WW fått mig att lyssna på Echo & the Bunnymen och Frank Sinatra. Så man kan verkligen säga att WW har haft stor inverkan på mitt musikliv. Innan jag började lyssna på WW hade jag nästan bara svensk trallpunk och Guns N´Roses i skivsamlingen och man kan verkligen säga att den har förändrats en hel del sen dess...

Dagens låt, utan tvekan: Weeping Willows - Broken promise land

0 Comments:

Post a Comment

<< Home