Saturday, June 04, 2005

Sista actionhjältarna

Igår var det två filmer på tv som jag har sett ett pinsamt antal gånger, Cobra, med Stallone, och Den siste actionhjälten, med Arnold. Jag tycker faktiskt att titeln på Arnolds film stämmer in, för vad finns det egentligen för actionhjältar idag? När jag var mindre och hyrde actionfilmer tillsammans med David fanns det actionlegender som Arnold, Stallone, Van Damme och Dolph Lundgren. De var inga höjdare som skådisar, men de visste sina begränsningar och höll sig till action. Ville man ha bra action så visste man vilka namn man skulle titta efter och då blev det sällan fel. Jag tycker inte det har kommit några fullvärdiga ersättare till den här generationen nu när Arnold blivit politiker och de andra tre blivit lite för gamla för att se coola ut. Innan de här grabbarna kom fanns ju Clintan, Charles Bronson, Steve McQueen, Chuck Norris och andra klassiska hårdingar, men idag finns ingenting. Det kan väl inte vara så att dagens ungdom ser på Vin Diesel och The Rock på samma sätt som min generation såg på Arnold och Van Damme?
Jag kan inte minnas att jag sett en bra, ny actionfilm på hur länge som helst, förutom X-men1 och 2. I alla nya filmer som görs, exempelvis xXx och The Fast & the Furious, så går man så hårt in för att ha coola bilar, tuffa effekter och en massa amerikansk college-rock att det blir outhärdligt att titta på. Vill man se en bra action får man helt enkelt gå ner till videohallen och titta efter de namn som jag nämnde tidigare, för nuförtiden finns det inga riktiga actionhjältar.
Inom de närmaste dagarna kommer det att bli klart med en ny målvakt i Liverpool, Jose Reina från Villareal. Det är bara att hoppas på att han är den målvakten vi saknat undre nästan hela min tid som supporter, för efter målvakter som Groobelaar, James, Friedel, Westerveld, Kirkland och Dudek skulle det vara skönt med en målvakt som inte gör så många tabbar. Dudek hade en riktigt bra säsong, men efter hemmamatchen mot United där han slarvade in två mål blev han aldrig sig själv igen. Nu fick han avsluta på ett bra sätt genom att bli hjälte i CL-finalen och jag ser gärna att han lämnar nu så att man får minnas honom pga insatsen i den matchen. Stannar han en säsong till och får spela är risken överhängande att man kommer minnas honom för hans tavlor. Jag litar på att Benitez hittat en målvakt som kan se till att vi inte släpper in så många skitmål varje säsong.

Dagens låt: Bob Dylan - It ain´t me babe

0 Comments:

Post a Comment

<< Home