Sunday, January 30, 2011

Petter & Lottas

En av Gävles bästa affärer håller på att gå i graven, i veckan blev det nämligen klart att Petter & Lottas ska läggas ner och igår var jag in där för sista gången. Petter & Lottas är en skivaffär där man sålt både nya och begagnade skivor, vilket lett till att man kunnat hitta både det nyaste och äldre skivor som är svåra att hitta i vanliga skivaffärer. Redan innan jag blev gävlebo besökte jag den här affären med jämna mellanrum. Det var också den här affären som kompletterade min Definitivt 50 spänn-samling en gång i tiden. Jag hade alla skivor i serien, utom den första som var helt omöjlig att få tag på, omöjlig fram tills dess att min syster besökte Petter & Lottas. Där fanns skivor som inte fanns på andra ställen och i hyllan för samlingsskivor fanns den första delen i denna klassiska punkserie, min syster fick ge 150 kr för den och sedan var min samling komplett. Ett annat tillfälle då Petter & Lottas gjort mig mycket nöjd var när jag var på stan och letade efter Vampire Weekends första skiva. Jag hade precis hört några låtar med dem på internet och var så pass övertygad om deras storhet att jag inte ville invänta en leverans på ginza. Åhléns hade givetvis inte den skiva jag ville ha, inte heller Westerlunds, som faktiskt brukade ha en hel del, men på Petter & Lottas hade man den, dessutom till ett mycket bra pris. Men igår var det alltså sista gången jag besökte den här trogna skivaffären. Det var 50% rabatt på alla varor och mitt avskedsbesök slutade med sju skivor och en film, allt till en kostnad av 289 kronor. Det är tragiskt att Petter & Lottas snart kommer att vara historia, de kommer onekligen att lämna ett tomrum efter sig.

Dagens låt: Leonard Cohen - Bird on a wire

0 Comments:

Post a Comment

<< Home