Saturday, April 26, 2014

Weeping Willows

Weeping Willows är i stan idag, för mig är det givetvis något av en högtidsstund. Jag såg bandet live redan i onsdags, då man spelade i Bollnäs, men idag ska de göra en typ av spelning jag inte sett tidigare, nämligen med uppbackning av Gävle symfoniorkester. Deras musik är som gjord för att spelas med en stor orkester, därför är jag övertygad om att det kommer bli en oförglömlig kväll på Konserthuset. Spelningen i onsdags var fenomenal och jag älskar verkligen att man återgått till sitt gamla stuk, lite dystrare och lugnare, mer känslor. Den nya skivan är det bästa bandet gjort sedan Endless night, den passar dessutom bra ihop med de två äldsta fullängdarna. Fokus i onsdags låg givetvis vid The time has come, men man överraskade även med några mer oväntade, äldre låtar. Under suspiscion och Sunny days var låtar som jag inte hade kunnat gissa skulle spelas, vilket såklart gjorde det extra roligt när de kom, speciellt den förstnämnda, som jag alltid gillat skarpt. Som vanligt var det underbart att höra Broken Promise Land, While I´m still strong, So it´s over och de andra gamla klassikerna, det går inte att tröttna på dessa mästerverk och live har de en tendens att växa till oanade höjder. Bandet var inte lika avslappnade och skämtsamma som de senaste gångerna jag sett dem, det märks att de lite mer gått in i sina roller från det "gamla" Weeping Willows, speciellt om man jämför med sommarens spelning tillsammans med Ebbot i Freluga. Ikväll är det alltså dags än en gång, det kommer bli en riktigt häftig afton.

Dagens låt: Weeping Willows - While I´m still strong

0 Comments:

Post a Comment

<< Home