Thursday, February 10, 2011

Tv-licensen befogad

Jag har den senaste tiden blivit påmind om varför jag betalar min tv-licens, svt är nämligen inne i en riktigt bra period nu, med en hel del kvalitets-tv. En idiot på resa har jag skrivit om här tidigare och dagens avsnitt ger mig ingen anledning att sluta hylla denna fantastiska serie. Man kan inte annat än gilla Karl Pilkington, som i detta avsnitt bland annat via telefon förklarar hur dvd:n fungerar för sin fru, samtidigt som han halvslött besöker Chichen Itcha. Maskätandet till tequilan var en annan av avsnittets höjdpunkter, inte direkt så att man blev sugen att prova på kan jag säga.
Pilkingtons program är bjuder på en hel del skratt, det gjorde verkligen inte Dear Zachary. Det är en dokumentär som SVT visade i tisdags och att kalla den gripande är väl ungefär som att kalla Hot Shots 2 för rolig eller CL-finalen 2005 för spännande, alltså en otillräcklig beskrivning. Det hela gick ut på att filmaren ville göra en dokumentär om en vän som blivit mördad, för att sedan kunna visa för vännens son när denne växt upp. Sonens mor var den som låg bakom mordet, men hon kom aldrig att fällas. Genom filmen fick man träffa personer som kände Andrew, som den mördade mannen hette, de berättade om honom, hur han varit som person och vad han betytt för dem. Filmen fick en otäck vändning mot slutet och det blev i slutändan inte som jag trodde. Man mådde riktigt dåligt efter att ha sett den här dokumentären, men bra var den och jag kan tänka mig att den fungerar som ett starkt debattinlägg i frågan man belyser i slutskedet av filmen.

Dagens låt: Band of Horses - Laredo

0 Comments:

Post a Comment

<< Home