Monday, April 20, 2009

Van Damme och Amelie

I lördags såg jag och Malin JCVD - I huvudet på Van Damme och jag måste säga att det var en höjdare. Malin gillade filmen också, trots att hon inte har samma relation till Van Damme som jag har, så jag tror inte att det är jag som är partisk när jag säger att det var en kanonfilm. Jag har skrivit om Van Damme här tidigare, om hur han var min idol när jag var liten, tack vare filmer som Bloodsport, Kickboxer och Double Impact. Jag har också skrivit om hur han tappat de senaste åren och bara spelar in skitfilmer, som Second in Command och Terror Train. Det är ungefär där Van Damme är i den här filmen, en stjärna på dekis som inte får de roller han vill ha. Oturen gör att han hamnar i ett gisslandrama på ett postkontor. Det var några scener som jag verkligen gillade, bl.a scenen där han på begäran av en rånarna sparkar en cigarett ur munnen på en av de gisslan han hamnar med. Allra bäst var ändå Van Dammes monolog, där han på några minuter säger fler ord och visar fler känslor än han vanligtvis gör på 2-3 filmer. Det känns verkligen som om Jean-Claude Van Damme fått lite upprättelse med den här filmen, han visar att han inte bara är en högt sparkande actionskådis. Det ska bli spännande att se vad som händer härnäst, kommer det fler riktiga filmer eller blir han tvingad att gå tillbaka till de usla rullar han figurerat i de senaste tio åren.
En annan bra film som jag, äntligen, sett i helgen är Amelie från Montmartre. Jag har pratat om att se den i flera år och trots att Malin har filmen har det inte blivit av att vi sett den, förrän igår. Nu när jag sett den börjar jag förstå varför den blev så uppskattad när den kom, det var en väldigt bra film. Det är inte ofta man ser två franskspråkiga filmer efter varandra, men det gjorde jag den här helgen och båda var filmer som blev glad av att se. När det gäller Van Damme blev jag mest glad över att få se honom i en film där han får visa sig duktig, i Amelies fall var det en film som man nog inte kan titta på utan att bli glad. Eftersom jag och Malin var i Montmartre för knappt år sedan kände jag igen mig en del i filmen, speciellt när de var i området kring Sacre Couer, det gjorde inte filmen sämre.

Dagens låt: Florence Valentin - Spring Ricco, min och Malins springarlåt är given här efter det att femkilometersslingan sprungits två gånger i helgen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home